בניית אתרים
אתה יכול ליצור ולבנות את המקום הנפלא ביותר בעולם, אך נחוצים אנשים כדי להפוך את החלום למציאות
Walt Disney
בניית אתרי אינטרנט
בניית אתר אינטרנט או שדרוגו מהווה שלב מרכזי ורב חשיבות בפעילות השיווקית. תהליך בניית אתר מאופיין בהיררכיית החלטות, שישפיעו על עלויות הקמה אתר , עלויות תחזוקה וחשוב מכל ביצועיו של האתר
אתר, שמשדר באופן ברור את מסרי החברה, בנוי באופן אופטימלי לגולש ולמנועי החיפוש ומכיל התייחסות לכל עולמות השיווק הדיגיטלי, יהווה תשתית מצוינת ויסייע רבות למיקסום תוצאות פעילות השיווק באינטרנט. התנהלות יעילה בעת בניית האתר עשויה למזער סיכונים ולחסוך בעלויות, לשם כך עליכם להתייחס למספר נקודות המרכזיות בתהליך: התווית אסטרטגיה שיווקית לפעילות הדיגיטלית, הגדרת פונקציונליות האתר, קביעת התשתית הטכנולוגית לבניית האתר, היבטים עיצוביים, התאמתו האתר למנועי חיפוש, כתיבת תכנים באתר ואופן תחזוקת האתר
התווית אסטרטגיה שיווקית
מומלץ להתוות אסטרטגיה שיווקית לפעילות הדיגיטלית כשלב מקדים לבניית האתר. עליכם להגדיר את קהל היעד של האתר, מאפייני קהל היעד, דפוסי ההתנהגות, כיצד משתנים דפוסי ההתנהגות באינטרנט, מהם צרכי המבקרים באתר והאם האתר יספק מענה לצרכים אלה. עליכם להתייחס לאינפורמציה, שתוצג למבקר באתר ולמסרים, שתירצו להעביר לקהל המבקרים, להתוות את מסלול הגלישה האופטימלי באתר ולהגדיר את סוגי הפעולות, שיבוצעו בו. הצבת צרכי המבקר באתר בראש סדריי העדיפויות ומענה איכותי לחיפושיו יצור תשתית של אמינות. תשתית זו תסייע לכם בהשגת המטרות והיעדים העסקיים של האתר
הטעות הנפוצה היא שימוש במסרים השיווקיים הקיימים בחברה ללא כל התאמה לאינטרנט. התנהגותם של הלקוחות או הלקוחות הפוטנציאלים משתנה באינטרנט ולכן נדרשת התאמה של המסרים השיווקיים ושינויים בסגנון הכתיבה של התכנים והמסרים
היבטים בבניית אתרים
פונקציונליות האתר
עליכם לתת מענה למספר שאלות המתייחסות לפונקציונליות האתר: מהי מידת מורכבותו של האתר, האם האתר ישמש כאתר תדמיתי, כאתר מכירות, כפורטל תוכן או כאתר משולב, שנותן מענה פונקציונלי מסוגים שונים. עליכם לשקול את הצורך באפיון מפורט של האתר, ככל שרמת מורכבותו של האתר גבוהה יותר, כך גובר הצורך בכתיבת אפיון כשלב מקדים לבניית האתר. לאחר קביעת פונקציונליות האתר עליך להגדיר את המטרות ולציין הדגשים לפעילות באינטרנט. כשמטרתו של אתר תדמיתי לשמש ככרטיס ביקור דיגיטלי בלבד, מומלץ להתייחס בהרחבה להיבטי מיתוג ולתכניי האתר. היעדים שנרצה להגדיר, במקרה זה, עשויים להיות מספר מבקרים ייחודי באתר, מספר כניסות לפי שם מותג, מספר כניסות בנטרול שם מותג, שיעור נטישה באתר (Bounce Rate) ובדיקת מסלולי הגלישה בין הדפים בתוך האתר (Funnel). מאידך, כשאתר חברה תדמיתי אמור לשמש כאפיק לגיוס לקוחות פוטנציאליים, מומלץ להתייחס בהרחבה להיבטי “הנעה לפעולה”, לעיתים, אף על חשבון עיצוב ומיתוג. היעדים שנרצה להגדיר במקרה זה עשויים להיות מספר כניסות לאתר, מס’ הפניות עסקיות (המרות), מקורות תנועה להפניות עסקיות, מילות מפתח שייצרו הפניות עסקיות וכו’. בדרך כלל ישנו שילוב של מספר מטרות ויעדים בהתאם לפונקציונליות המוגדרת של כל אתר ואתר
טכנולוגיית האתר
ההחלטות שהתקבלו בשלב השיווקי יהוו תשתית לקבלת החלטות בשלב הטכנולוגי והתפעולי. אחת ההתלבטויות השכיחות בהקשר זה היא באיזה טכנולוגיה לבחור לצורך לבניית האתר. ישנו מגוון נרחב של טכנולוגיות ומגוון של יתרונות וחסרונות לשימוש בכל אחת מהטכנולוגיות. שלב זה מצריך מענה על מספר שאלות המתייחסות לתשתית הטכנולוגית של האתר: האם לפתח אתר בטכנולוגיית ASP.NET או בטכנולוגיית PHP או בטכנולוגיה אחרת?, האם לבנות אתר בקוד סגור או אתר בקוד פתוח?, איזו מערכת קוד לבחור לאתר וורדפרס, ג’ומלה, דרופל, מג’נטו או מערכת אחרת? לבחירת הטכנולוגיה, בה ייבנה האתר, יהיה קשר ישיר להחלטות נוספות הקשורות לבניית האתר
עיצוב אתר
ההחלטה הבסיסית היא האם לשלב מעצב בתהליך בניית האתר או שהעיצוב יהיה מושתת על תבנית מערכות קוד פתוח. במידה והוחלט לשלב מעצב, כדאי לתת מענה לשאלות האם המעצב הוא חלק מעסקת בניית האתר או שניתן לשלב מעצב חיצוני, מהו מספר סקיצות עיצוב, שנכללות בעסקה, ומהן המשמעויות הכספיות של כל אחת מהחלופות המוצעות. תהליך העיצוב אמור לתת ביטוי למטרות והיעדים, שהוגדרו בשלבים הקודמים בתהליך, כך למשל, באתר תדמיתי, שמטרתו המרכזית היא יצירת הפניות עסקיות, ישנו יתרון להיכרותו של המעצב עם היבטי הנעה לפעולה באתר, עיצוב ממשק משתמש (UI) ועיצוב חווית משתמש (UX)
התאמה למנועי חיפוש
תהליך בניית אתר מהווה תשתית דיגיטלית לפעילות שיווק באינטרנט. לפיכך, כבר בשלבים הראשוניים של תהליך נידרש להגדיר את אפיקי השיווק הרלוונטיים לפעילות העסקית שלכם
במידה ואחד מאפיקי השיווק הרלוונטיים לפעילות הוא קידום אורגני (SEO) ישנה חשיבות להתאמת התשתית הטכנולוגית בתהליך בניית האתר למנועי חיפוש. אתר, שבנוי מראשיתו, כאתר מותאם למנועי חיפוש יהווה תשתית אופטימלית בשלבי השיווק העתידי של האתר. מאידך, באתר שנבנה מתוך חוסר מודעות להיבטים טכנולוגיים, הקשורים בתהליך הקידום האורגני תידרשנה השקעות כספיות ותפעוליות לצורך שיווק האתר
חשוב לציין כי אף בתהליכי שדרוג אתר, לטכנולוגיה עשוי להיות תפקיד מרכזי ונדרשת ההתייחסות להיבטי “העברת כוח”. קידום האתר במנועי חיפוש מושפע לא רק מהתשתית הטכנולוגית של האתר, אלא אף ממידת התאמתם של תכני האתר למנועי חיפוש
תכני האתר
האתגר בכתיבת תכנים מתבטא ביכולת לשלב בין דרישות החברה לבין מתן מענה איכותי לצרכיי המבקר באתר. אתר טוב הוא אתר דינמי המכיל תוכן עשיר ועדכני , ממשק ידידותי, גרפיקה מזמינה, לינקים תקינים תמונות רלוונטיות
כתיבת תכנים באתר היא כתיבה שונה במהותה מכתיבה שיווקית פורמלית. היא מוגדרת כ”כתיבה בגובה העיניים” ומאופיינת בתכנים פשוטים ולא מתחכמים, תוכן ממוקד, מעניין ומחולק לקטעים (“הגולשים מרפרפים”), שימוש בכותרות והימנעות מכתיבת סיסמאות. הטמעת מילות חיפוש בתכנים בהתאם להנחיות האופטימיזציה עשויה להגדיל את קידומו של האתר במנועי חיפוש
ההתייחסות אל כתיבת התכנים כאל תהליך דינמי, שמהווה חלק מהתחזוקה השוטפת של האתר , עשויה לסייע משמעותית בתהליך קידומו של האתר. כתיבת תכנים היא רק חלק ממכלול הפרמטרים בתחזוקה של האתר.
תחזוקת אתר
האם הספק שיבנה את האתר הוא הגורם שיאחסן את האתר או שכדאי לבחון ספקי אחסון חיצוניים? היכן יאוחסן האתר בישראל או בשווקים בינלאומיים ? ספק האחסון נקבע בהתאם לאופי האתר, גודלו, כמות התנועה לאתר ושווקי היעד. כך למשל, רצוי שאתר שפונה לקהל יעד בישראל , יאוחסן בישראל
שיקולים נוספים בתחזוקת אתר הם: מהי מידת הגמישות של האתר לעדכונים לאחר עלייתו לאוויר? מהי עלותה של חבילת שעות תכנת ושעות וובמאסטר לביצוע שינויים באתר, האם ניתן יהיה לעזוב את החברה שבנתה את האתר ולעבור לחברה אחרת מכל סיבה שהיא, מבלי לפגוע באתר? כל היבטי התחזוקה מהווים חלק בלתי נפרד ממכלול השיקולים, שאמורים להנחות אתכם בראשיתו של תהליך בניית האתר